Nieuw binnenwerk Ge 4/4 II
Een oude kap op een nieuw frame.
Nu 1 brandende lamp rechts achter op de Ge 4/4 II 617.
Bemo levert vanaf 2019 hun H0m locomotieven van de serie Ge 4/4 II met een nieuw frame, een nieuwe motor, NEM660 connector voor MTC21 decoder en met 3+1 licht (3 voor, 1 achter). De nieuwe locs rijden stil en hebben nu ook een plek voor een grotere H0 (sound)decoder.
De drie soorten frames van de Bemo Ge 4/4 II:
Links het eerste frame, geleverd vanaf 1984, met 3-pol motor en een op de printplaat aangesloten decoder.
Midden het tweede frame, geleverd vanaf 1998, met 5-pol motor en stekker voor decoder op printplaat.
Rechts het derde frame, geleverd vanaf 2019, met nieuwe 5-pol motor, led lampen en interieur nabootsing achter de zijramen.
Ik had nog één loc met een oude 3-pol motor uit 1995. Anderen waren al voorzien van een 5-pol motor. Sinds het uitkomen van de nieuwste generatie motoren werden ombouwsets met 5-pol motor niet meer door Bemo geleverd. Bemo leverde vanaf 2019 alleen nog maar moderne locs uit tijdperk VI. Ik was benieuwd of de oude kap van de 617 ook op het nieuwe frame paste.
Ik kocht de nieuwste 620 met "RhB-club" reclame, gebruikte het binnenwerk en verkocht de nieuwe kap.
Na het afnemen van de kappen met de bekende kaasprikker-methode (het nieuwe frame was voor schroeven voorbereid, maar de kap nog niet) bleek dat de kap ongewijzigd was. De doorzichtige kunststofstrook voor de zijramen was wat hoger ingesneden. Dat was ook al het geval bij modellen vanaf 2014, om een sound decoder aan de zijkant ruimte te geven. Uitwisselen van de kappen bleek mogelijk.
De veerpakketten moesten voorheen aan de kap gelijmd worden, net zoals de kleine trapjes. Dat betekende extra voorzichtigheid bij het afnemen van de kap. Zie onderstaande foto van het afnemen van de kap van de 619.
Een af te nemen kap wordt met kaasprikkers tussen frame en vensterstrook naar buiten geduwd. Pas dan kan het frame tussen de aan de kap vastzittende veerpakketten door. Let op: ook eerst de beugelkoppeling(en) verwijderen.
Op het nieuwe frame zitten de veerpakketten al gemonteerd. Dat is handig, maar ik had ze al op de oude kap zitten.De pakketten op het frame konden er dus af. Die waren makkelijk af te nemen. Op de volgende afbeeldingen is ook goed te zien dat de interieurnabootsing de vroegere "gordijntjes" vervangt. Op de onderstaande foto is de interieurnabootsing nog onbeschilderd.
oud
nieuw
In plaats van een gloeilamp met lichtgeleiders zijn nu led lampjes aangebracht, ook in de cabine. Alleen in het dak is nog een lichtgeleider nodig. De cabines hebben een verbetering ondergaan. De machinist ontbreekt nog.
Een waarschuwing: cardanas kan los komen!
Tussen de motor en de tandwielkasten zitten cardanassen. De cardanas heeft aan beide zijden een los in elkaar geschoven koppeling. De noodzakelijke speling wordt opgevangen door die koppelingen. Indien het draaistel met de hand tot op zijn aanslagen gedrukt wordt schiet die koppeling makkelijk los. Ik heb dat gehad bij het schoonmaken van de wielen. De loc moet dan worden opengemaakt. De cardanas bevindt zich onder de kleine printplaat met de ledjes. Na het inhaken van de cardanas rijdt de loc weer. Dit is zeker een zwak punt van dit nieuwe frame.
De MTC21 decoder van Lenz heeft ruim plek.
ESU LokSound 5 past hier ook.
Kleine veranderingen aan de draaistellen. De koppelstang-imitatie tussen draaistel en frame valt pas op in een zijaanzicht.
Door de weergegeven apparaten en kasten licht grijs te schilderen ga je deze zien achter het getinte glas.
Jammer dat er geen vrij doorzicht mogelijk was.
Links de normale frontverlichting, met aan de achterzijde van de lok de enkele lamp. Rechts met de cabineverlichting aan (F1).
Iemand zei mij dat het ledje onder het dak doorschijning gaf. Ik heb in het dak zwart tape aangebracht om dat te voorkomen.
Ik heb de verlichting ook gedimd met de CV instellingen in de decoder: CV55 en CV56 hebben nu de waarde 50 in plaats van 255.
Pagina aangevuld op 18-04-2021