Locdecoders

 

Een ESU LocSound micro V4.0 en een ESU PowerPack Mini.

 

Voor het digitaal rijden is een locdecoder in het aangedreven voertuig nodig. Voor alle modeltreinen zijn tegenwoordig goede locdecoders leverbaar. Voor de meeste modeltreinen zijn ook geluiddecoders beschikbaar. Maar voor geluid is een luidspreker in te bouwen en daarvoor is niet altijd een plek te vinden.

 

In oude locomotieven moesten alle decoderdraden op de printplaat van de loc gesoldeerd worden. Tegenwoordig worden alle locs met een connector volgens NEM norm geleverd.

 

Mijn digitaal besturingssysteem is van Lenz. Ik besloot daarom locdecoders van Lenz te gebruiken. Maar ook alle andere decoders in DCC-formaat zijn mogelijk. Geluid wilde ik alleen in stoom- of diesellocomotieven. Alle elektrische locs mochten een normale decoder krijgen. Een enkele decoder was al aanwezig bij de aankoop van een gebruikte loc.

 

Zo rijden mijn Bemo modeltreinen met de volgende decoders:

  • Lenz Gold mini+ 10410 (met losse draden) of 10411 (met NEM 651 connector) als standaard decoder voor alle motoren tot 2019.
    De kleine Te 2/2 is mede voorzien van een Lenz Power 1 accu.
  • Lenz  Silver21 10321 (met NEM 660 MTC21 connector) voor de nieuwe motoren vanaf 2019.
  • ESU LokSound micro V4.0 (draad met NEM 652 connector) met PowerPack mini accu voor de stoomloc G 4/5 107
  • Zimo onbekend in een tweetal oudere locs.

 

Ik heb in de decoders standaard de volgende instellingen aangepast:

  • Optrek en remvertraging: waarde 10 in CV 3 en CV 4. Hiermee rijden de treinen, ook door Koploper, bijzonder voorbeeldgetrouw. 

 

Bij een aantal locs  heb ik de maximum snelheid verlaagd (aanpassingen in CV5 en CV6).

Daardoor worden er meer decoderstappen gebruikt en zijn zijn de snelheidstrappen kleiner. De loc rijdt vloeiender en hierdoor werkt ook de lastregeling minder schokkend.

  • Bij een Ge 4/4 II met 5-pol motor 1e generatie en NEM651 decoder: waarde 90 in CV5, waarde 30 in CV6.
  • Bij een Ge 4/4 I met 5-pol motor 2e generatie en MTC21 decoder: waarde 150 in CV5, waarde 50 in CV6.
  • Bij een Ge 6/6 II met 3-pol motor en Zimo decoder: waarde 120 in CV5, waarde 40 in CV6.

(Waarde in CV6 is een derde van de waarde in CV5)

 

Bij de nieuwe locs vanaf 2019 met MTC21 connector en led licht zijn daarnaast nog gewijzigd;

  • Felheid lampen verminderd: waarde 50 in CV 55 en CV 56.

 

De instellingen van de LokSound decoder in de G 4/5 107 (zie de pagina LokSound in de G 4/5 107):

  • Optrek en remvertraging : waarde 10 in CV 3 en CV 4.
  • Configuratie: waarde 46 in CV 29.
  • Overbruggingstijd (2,4 sec,): waarde 150 in CV 113

 

Ten behoeve van een goede werking van de Power 1 accu in de Te 2/2 71 (zie pagina Lenz energiebuffer in Te 2/2):

  • Overbruggingstijd (2,4 sec.): waarde 150 in CV 112

Pagina aangevuld op 15-03-2020